Aandrijfwielen

Wij leveren een volledig programma aan aandrijfwielen en friktieaandrijfrollen die optimaal zijn afgestemd op de aandrijving van onze spijlenbanden in de trekriemen of in de klinkspijlen. Met betrekking tot de aandrijving van de spijlenband zijn er de volgende mogelijkheden: 

Aandrijfmethode

Trekriemenprofiel

Type aandrijfwiel

Aandrijving in de spijlen

laagprofiel

HS - RT

Aandrijving in de nokken

hoogprofiel

N

Gecombineerde aandrijving in de spijlen en in de nokken

hoogprofiel

NC

Friktieaandrijving

laag-/hoogprofiel

FRD - HS - KW

Alle aandrijfwielen zijn gemaakt van gietijzer en zijn deelbaar, met uitzondering van een aantal modellen. Het draaimoment tussen naaf en aandrijfas kan worden overgedragen door middel van een spiebaan, een stelschroef of door klemming (alleen bij deelbare aandrijfwielen). De twee delen bij deelbare aandrijfwielen horen bij elkaar. Deze zijn afzonderlijk niet uitwisselbaar. De aandrijfwielen worden standaard uitgevoerd met een asgat en de daarbij behorende spiebaan volgens DIN. Op verzoek kan het asgat ook worden voorzien van een andere spiebaanmaat. Daarnaast is het mogelijk om het asgat een ondermaat te geven waardoor deze klemmend op de aandrijfas gemonteerd kan worden. In dit geval adviseren wij het gebruik van één of twee stelschroeven om het aandrijfwiel te borgen.

In de tabel vindt u het naaftype alsmede de minimale en maximale asgatdiameters.

 

HS-type aandrijfwiel:

De aandrijftanden vallen tussen de klinkspijlen en drijven de spijlenband in de tandwielloop aan de binnenzijde van de riemen aan. De steunvingers ondersteunen de trekriemen en zorgen voor een nauwkeurige steek van de klinkspijlen ten opzichte van de aandrijftanden.

RT-type aandrijfwiel:

De aandrijving is vergelijkbaar met de aandrijving van het HS-aandrijfwiel met uitzondering van de steunvingers. Deze zijn bij het RT-type vervangen door een steunring. Deze ring zorgt voor een nauwkeurige steek van de klinkspijlen ten opzichte van de aandrijftanden en heeft de mogelijkheid voor het inzetten van schrapers om aanhechten van grond aan de wielen te voorkomen.

N-type aandrijfwiel:

Dit aandrijfwiel heeft een flens die aan de chassiskant wordt gemonteerd en zorgt voor een geleiding van de trekriemen. Aan deze flens zitten de aandrijfvingers die in de nokken van het hoogprofiel grijpen en daardoor de spijlenband aandrijven. Deze aandrijfmethode geeft midder slijtage op de spijlenband (rubber op metaal). Bekledingen en meenemerprofielen kunnen bij gebruik van de aandrijving tot aan de riemen lopen. De codering ST/STH houdt in dat deze wielen een speciale tandvorm hebben waardoor er geen contact is tussen de aandrijftanden en de klinklplaatjes. Hierdoor wordt de slijtage van aandrijfvingers en klinkplaatjes verminderd.

NC-type aandrijfwiel:

Dit wiel is een combinatie tussen een HS-type en een N-type aandrijfwiel. De aandrijving is door middel van tanden tussen de klinkspijlen en vingers in de nokken van de trekriem.

3TB-type aandrijfwiel:

De codering 3TB betekent dat deze aandrijfwielen speciaal ontwikkeld zijn voor spijlenbanden waarvan de convexiteit naar boven is. Deze wielen vlakken het positieverschil tussen spijlenbanden met convexiteit naar beneden en naar boven uit. De aanduiding HS-RT-NC of Z geeft het aandrijftype aan. Friktieaandrijfwielen/rollen.

KW-type aandrijfwiel:

Dit type wiel heeft een flens voor de geleiding van de spijlenband en vingers voor de aandrijving. De aandrijfvingers zijn niet steekgebonden en aandrijving gaat door middel van friktie. De wielen werken het best in combinatie met vlakke riem en voor lichte toepassingen. De wielen kunnen ook als keerrollen gebruikt worden, als ze op een gelagerde as worden gemonteerd. Van alle kooiwielen is alleen de KW 160 deelbaar.

FRD- en HS- aandrijfrollen:

Deze rollen bestaan uit een gietijzeren kern en een rubber loopvlak. Hoe groter de roldiameter, hoe groter de friktie is die kan worden verkregen. Voor een optimale aandrijving moet de rol een zo groot mogelijke omspanning hebben. Dit is te bereiken door een extra looprol aan de achterzijde van de spijlenband te monteren, in korte afstand tot de friktierol. Voor een eenvoudiger montage op de aandrijfas, zijn de FRD-rollen deelbaar. De HS-rollen zijn niet deelbaar. Deze zijn uitgevoerd met een asgat met een overmaat en spiebaan. Op verzoek kan de rol ook worden voorzien van één of meer stelschroeven. Alle rollen zijn met en zonder flens leverbaar. (Bij FRD-rol wordt de flens tot onder het loopvlak afgedraaid)

Product-Catalogus

Download (PDF, 39 MB)